close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ההבדל בין מצרים לגרר

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק לד מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק לד מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

ההבדל בין מצרים לגרר

בפרשת לך לך הסברנו את שיטת רש"י, שאברהם לא חטא בהכניסו את שרה לתוך מצרים. יסוד ההסבר היה, שאברהם תכנן לפני כניסתו למצרים ששרה תספר למלך מצרים שהיא אשתו של אברהם, לעומת המון העם שצריך להעלים מהם עובדה זו. ההבדל בין המלך להמון העם הוא, שהם שטופים בזימה ולא מוסריים ביחס למלך, ואם ידעו שאברהם הוא בעלה של שרה, מיד יהרגו אותו ללא מחשבות מיותרות. חשש נוסף ועיקרי - המון העם ירצו לקחת את שרה למלכם על מנת להתחנף אליו, וכמו שאכן קרה.

לגבי

אבימלך התנהגה שרה באופן שונה והעלימה ממנו את היותה אשתו של אברהם, כמו שאבימלך אמר במפורש לקב"ה "והיא גם הִוא אמרה אחי הוא" (כ,ה), מדוע?

וכן צריך להבין מדוע לא חטא אברהם בהכניסו את שרה לתוך גרר, ואי אפשר להסביר כמו שהסברנו לגבי פרעה, כיוון ששרה העלימה גם מאבימלך את היותה אשתו של אברהם, ואם כן, כיצד סבר אברהם ששרה תינצל?

על מנת להבין דברים אלו עלינו להבין את ההבדל המהותי בין תושבי מצרים לתושבי גרר. הבדל זה מתברר לנו על פי דברי חז"ל.[אור החיים הקדוש עוסק בכך באריכות].

ההבדל בין אנשי גרר לאנשי מצרים

על המצרים נאמר "ועכשיו אנו באים בין אנשים שחורים ומכוערים, אחיהם של כושים, ולא הורגלו באשה יפה" (רש"י יב,יא). וכן כתוב "קח ולך - ולא כאבימלך שאמר לו הנה ארצי לפניך, אלא אמר לו לך ואל תעמוד, שהמצרים שטופי זמה הם..." (יב,יט), ובגלל אופיים זה של המצרים רצה אברהם להעלים מהמון העם את היות שרה אשתו. ואילו לגבי אנשי גרר הסיבה היא אחרת, כמאמרו של אברהם לאבימלך "כי אמרתי רק אין יראת אלקים במקום הזה והרגוני על דבר אשתי" (כ,יא), ודרשו חז"ל "רק אין יראת אלקים - אכסנאי שבא לעיר, על עסקי אכילה ושתיה שואלין אותו, או על עסקי אשתו שואלין אותו, אשתך היא או אחותך היא" (רש"י שם).

חוסר יראת אלקים שייך גם בעם וגם במלך

לפי הבדל זה, נוכל לענות מדוע גם לאבימלך שרה שנתה ואמרה שאברהם הוא אחיה לעומת פרעה שגלתה לו שאברהם הוא בעלה. זאת, משום שכל הבעיה במצרים היא רק אצל ההמון, שהם מכוערים ולא ראו אשה יפה, ולכן יש חשש שיקחו את שרה, אבל פרעה שרגיל בנשים יפות והוא יותר מוסרי מאשר ההמון הנבער יחזיר אותה לבעלה. אבל בגרר, שם הקדימו לשאול את אברהם האם שרה היא אשתו או אחותו, הבין אברהם שאין יראת אלקים במקום ההוא, ומסתבר שבדבר זה העם דומה למלכו, וכמו שלעם אין יראת אלקים כך גם אין יראת אלקים למלך, ולכן לא ספרה למלך.

 

הפקת לקחים

יתכן הסבר נוסף לענ"ד מדוע שרה לא אמרה לאבימלך. אחרי ששרה אמרה לפרעה שהיא אשתו של אברהם והוא לא התיחס לדבריה אלא רק לאחר התערבותו של הקב"ה ששלח לו נגעים, שרה למדה לקח וחששה שגם אבימלך לא טוב יותר מעמו, וכמו שלהם אין יראת אלקים כך גם לו, לכן חששה שיהרוג את אברהם, ולכן שנתה ואמרה לאבימלך שאברהם הוא אחיה וצפתה לנס שאכן הגיע.

אברהם בגרר היה אנוס

הסיבה שאברהם לא חטא בכך שירד לגרר וסיכן את שרה היא, שהיה אנוס. דוקא במצרים, שידע לפני כניסתו לשם שהם אנשים מכוערים ולהוטים אחרי אשה יפה היה צריך תוכנית על מנת להנצל מהם כפי שהסברנו לעיל, אבל בגרר היה אנוס, כיוון שבזמן שנכנס לשם סבר שהם אנשים יראי אלקים ורק לאחר ששאלו אותו האם היא אשתו או אחותו, רק אז הבין שאין בהם יראת אלקים ולכן בלית ברירה שינה בלשונו.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה